Sunday, 17 June 2012

Bukan lari. Tapi mencari.

3 minggu berlalu. Hari-hari yang diisi dengan penuh hati-hati. Semoga Mr Jahiliah tidak mula bermukim di hati pada saat kelapangan waktu bermaharajalela. Bermula dengan Kampung Tarbiah, Summer Training Camp, dan Jaulah Budapest. Sebuah aturan perjalanan demi mencari tarbiah dari Dia. Tempoh masa yang bukan sengaja dihabiskan untuk keseronokan semata, tapi ia adalah satu tempoh mencari diri, memperbaiki diri, mentarbiah diri, membersihkan hati dan jiwa dari kekotoran jahiliah. Satu tempoh yang sengaja dihabiskan untuk menyibukkan diri, melarikan diri dari berfikir perkara-perkara remeh, mungkin juga lari dari ketakutan berhadapan dengan realiti. 

Waterford, Ireland

Northern Ireland


Budapest, Hungary


Ketakutan utama pada saat ini adalah, saat jejaknya kaki di bumi Malaysia. Bumi yang tiada lagi sahabat-sahabat sebilik atau serumah untuk saling ingat mengingati tentang Allah, dek kerana terpisah di negeri masing-masing. Bumi yang mengingatkan aku tentang masa lampau, zaman main-mainku. Bukan senang untuk menguatkan diri, apatah lagi untuk saling menguatkan antara satu sama lain, sedang satu demi satu kekotoran jahiliah datang menerpa, satu demi satu kenangan itu datang menunjukkan diri. 

Huh, sampai bila harus berlari dan melarikan diri dari kenyataan. Cukup-cukuplah wahai diri. Masa yang ada tidak cukup banyak untuk membina semula impian itu. Berserahlah, percaya pada ketetapan Dia, terimalah seadanya. 3 months to go.

Malaysia, please be nice to me.



Andai menggapai impian semudah membuat perancangan. Make a wish!

1 comment:

  1. pengalaman lalu untuk kehidupan hari nie..

    ReplyDelete