Saturday 14 January 2012

Penangan Jahiliah

Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah.
Ya Allah, ampuni aku jika aku lalai, jika aku alpa, jika aku melampaui batas.
Naudzubillah, sekadar perkongsian untuk semua. Tak sukar untuk kita keluar dari lingkungan jahiliah, jahiliah yang telah lama sebati dalam diri kita. Saya mengakuinya, ia benar-benar sukar. Tatkala saya bersyukur apabila berjaya keluar dari lingkungan itu, ada sahaja bisikan-bisikan halus yang membuatkan saya jatuh kembali. Jatuh tersungkur, lemah. Menampakkan kelemahan iman saya yang mencair. Astaghfirullah. Penangan jahiliah itu juga, buat saya jadi kosong. Kosong. Kosong. Saya tinggalkan perkara yang saya patut lakukan. Saya tinggalkan qiam yang telah mula sebati dalam diri saya di kala malam hari. Astaghfirullah. Apa saya buat?? Memikirkan larut-larut jahiliah itu. Memikirkan andai kata ianya sebuah mimpi. Ya Allah, ampuni hambaMu ini. Sesungguhnya aku benar-benar lemah. Pagi ini, saya bangun dengan semangat baru. Walaupun dalam hati kecil saya, masih megharapkan sebuah keajaiban berlaku, bagi orang-orang yang saya sayangi. Terima kasih atas comment saudara/i anonymous pada post yang lepas. Saya sedar, saya tak boleh membandingkan kehidupan saya dengan mereka. Tapi, walaupun saya terselamat dari menjadi mangsa keadaan itu, sudah tentu saya tak mahu juga orang-orang yang saya sayangi ini terus menerus menjadi mangsa keadaan. Saya tahu, saya tak boleh capai mereka. Bukan saya yang memegang hati mereka. Bukan saya yang dapat membuka hati mereka. Bukan saya yang memberi hidayah dan petunjuk kepada mereka. BUKAN SAYA. Tapi DIA. Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah. Betapa ceteknya iman ini, sampai ingin mengubah apa yang telah ditetapkan Dia. Sedarlah wahai diri.



Ya Allah, ini sahaja yang mampu aku lakukan. Doaku buat mereka. Engkau berilah apa sahaja yang mereka impikan di dunia ini sampai mereka puas, tapi setelah itu aku mohon Ya Allah, engkau bukakanlah pintu hati mereka. Temukan mereka dengan cintaMu. Sesungguhnya aku sangat-sangat menyayangi mereka. Sayang kerana agama yang ada pada mereka.Jangan sesekali engkau putuskan hubungan kami ya Allah Ammeeenn..

No comments:

Post a Comment