Wednesday 7 March 2012

Cerminan Diriku

"Jangan memaksa dirinya dan hatinya, nanti lagi dia jauh. Allah yang pegang hati dia. Mintalah dari Allah." - quoted

Benar.
tapi saban kali diri ini lupa.
Hakikat  bahawa Dialah yang mengetahui segala-galaNya.
Dialah yang memiliki segala-galaNya.
Siapa kita untuk memaksa orang berubah sekelip mata.
Siapa kita untuk memaksa orang fahami apa yang sedang dilakukan.
Siapa kita untuk anggap seseorang itu menolak kebaikan andai tiada seruan kita yang disambut.
Realitinya, kita tak tahu apa yang mereka hadapi. Jangan menuduh sebarangan.
Rahsia di hati, cuma Dia yang tahu bukan?

Kita juga hamba. Yang diberi nikmat kefahaman ad-Deen, lebih sedikit dari yang lain.
Patutnya bersyukur. Bukan memandang rendah mereka yang masih belum mengerti.
Bukan memandang enteng kemampuan mereka untuk memahami agama.
Bukan memaksa diri dan hati mereka. Bukan mendera jiwa mereka.
Tapi inilah manusia. Diri ini sering kali lupa. Bahawa suatu ketika dulu, aku juga seperti mereka.

Itu lah cerminan diriku. Cerminan aku yag dulu.

Aku yang hanyut dengan dunia. Aku yang lena dibuai angan-angan dunia.
Dulu darjatku juga di situ. Hanya dengan rahmat Dia, aku peroleh kefahaman.
Wahai diri. Tak pantas bagimu untuk memandang mereka sebegitu rupa.
Kerana itulah cerminan engkau yang dulu. Beri mereka masa. Beri mereka ruang dan peluang.

Hati.
Hanya Dia yang tahu.
Mungkin hati mereka lebih bersih darimu.
Mungkin hati mereka lebih jernih darimu.
Malulah pada Dia.

Dan Dialah, yang memegang hati setiap manusia.
Mintalah pada Dia.


No comments:

Post a Comment