Tuesday 20 March 2012

Dia dan dia

Buat dia.

Maaf. Mungkin saja semua yang telah diri ini perbuat untukmu, bukan sebenarnya sebab Dia. Mulut kata ya, tapi hatiku menafikannya. Ia masih dipenuhi karat jahiliah. Aku masih mengharap balasan dunia. Mengharap rasa manusia. Lillah, kerana tarbiyah ini aku mengenal banyak perkara. Aku belajar mengenali diri sendiri. Tapi aku juga manusia, aku sering kali kalah dan jatuh rebah.

Maaf. Mungkin saja kata-kataku tak memberi sebarang kesan dek kerana kekotoran hati ini. Aku akui. Kekadang tingkah laku ini disertai nafsu yang membuak-buak. Diiringi kerisauan atas sesuatu yang tak sepatutnya. Ditemani harapan atas ketidakpastian. Dihujani cemburu buta. Ditaburi bunga cinta dunia.

Maaf. Aku tak mampu. Tak mampu untuk menahan. Tak mampu untuk memandang. Tak mampu untuk berkata. Aku bukanlah pemberi peringatan terbaik buatmu. Moga Dia menghantar seseorang yang lebih baik.  Hanya titipan doa yang tinggal. Semoga kekal bersahabat. Sampai syurga.

Lafaz tersimpan. Biar di sini selamanya. Selagi belum disulami cinta Ilahi. 


Buat Dia.

Maaf. Aku kalah lagi. Bimbing aku. Beri aku ruang dan peluang. 
Hanya Engkau. Cuma Engkau. Tiada yang lain.
Biar sakit ini, sedih ini, derita ini jadi penghapus dosa-dosa lalu.

No comments:

Post a Comment