Wednesday 22 February 2012

Kerana sebuah tarbiyah

Sungguh, untuk mengucapkannya dengan kata-kata..aku tak mampu.. untuk menulis dengan bait-bait kata yang indah..aku tak mampu.. untuk menterjemahkan rasa itu menjadi sebuah tingkah laku yang menyentuh..aku tak mampu..

Sungguh, cinta Dia indah sekali..  aku mengakuinya.. merasainya.. menginginkannya.. mengharapkannya kekal.. Kerana cinta itu, aku adalah aku yang sekarang.. aku bukan lagi hamba yang tak pernah peduli adanya Tuan yang memerhati..bukan lagi hamba yang tak pernah peduli apa tujuannya diciptakan.. bukan lagi hamba yang bisa berbuat sesuka hati.. bukan lagi hamba yang hanyut.. yang merasakan tiada cinta yang lebih indah dari cinta manusia.... 

Sungguh, cinta Dia indah sekali..  

Sungguh, aku malu! Malu pada Dia! Malu pada alam.. Malu pada manusia.. Malu pada seluruh isi dunia.. Saat aku bergelumang dengan jahiliah, Dia masih memberiku peluang.. Saat aku menjadi hamba yang lalai, Dia masih memberiku kesempatan.. Dia datang membawa harapan.. Dia datang membawa sebuah perdagangan yang menguntungkan.. Dialah, satu-satunya Tuan yang sangat sayangkan hamba-hambaNya..Satu-satunya Tuan yang mengajar aku erti sebuah kehidupan.. yang mengajar aku erti sebuah perjuangan..

Sungguh, cinta Dia indah sekali..  

Sungguh, aku jauh.. jauh ketinggalan.. jauh di belakang.. Sedang sahabat seperjuangan sudah jauh melangkah, aku masih bertatih di sini.. Aku masih menyusun langkah.. Aku masih mengira langkah.. Sungguh, aku ingin..aku mahu sekali.. bergerak melaju bersama mereka.. maju bersama derapan langkah dakwah.. berlari menuju redha Ilahi..

Ukhtiku sayang.. aku tahu kita punya impian yang sama.. kita punya matlamat yang sama.. Kita punya jalan yang sama.. Aku mohon ya ukhti.. Beri aku kekuatan.. Pimpinlah aku andai aku tersasar.. Tariklah aku andai aku rebah.. Agar kita sama-sama melangkah.. agar kita sama-sama berlari..  agar kita sama-sama mengejar cintaNya..




Hari ini.. Saat ini.. tika ini.. Dia datang dengan sesuatu yang membuatkan air mataku menitis.. sesuatu yang membuatku berfikir.. sesuatu yang menyedarkanku.. Saat iman mula jatuh, Dia hadir dengan nikmat sebuah ikatan.. Ikatan yang menjadi sumber kekuatanku.. Ikatan yang tak terbina dengan pertalian darah.. ikatan yang tak terbina atas kepentingan masing-masing.. Tapi ikatan ukhwah yang terbina kerana cinta Dia yang satu.. ikatan yang terbina keran sebuah tarbiyah.. ikatan yang terbina kerana sebuah dakwah.. 

Terima kasih ya Allah……..



1 comment:

  1. alhamdulliah..He show us the path.. sm0ga trus istiqamah dijalaNya..inshaallah:')

    ReplyDelete