Tuesday 14 February 2012

Tiga Ayat

Tiga ayat ye bukan lagu tiga kata. :p Kenapa tiga ayat? Saja, nak cakap tentang surah yang selalu kita baca bila habis sesuatu majlis. Tapi, adakah kita sekadar baca je? hehe. Fikir-fikirkan.Bila mana menyebut tentang tegur-menegur, nasihat-menasihati, berpesan-pesan,sentiasa akan ada dua golongan. 

Golongan pertama, golongan yang dinasihati. Bila difikirkan, bila kita berada dalam golongan ni, banyak sangat prasangka yang ada dalam diri bila ditegur.
“Dia ni saja nak tunjuk baik, nak cakap dia alim.”
“Dia ni saja nak perli aku, mentang-mentang dia pandai.”
“Dia ni mesti nak apa-apa dari aku, tahu dah.”
“Dia ni baru belajar sikit,dah nak tegur orang lain.”
Kalau nak tulis semua prasangka kita tu, memang tak habis la. Tapi, bila difikirkan, kenapa semua ini yang terlintas di fikiran kita? Sebab kita ego, tak nak terima kesalahan dan kelemahan kita. Nampak salah pada orang lain saja.

"If someone corrects you, and you feel offended, then YOU have an EGO problem" - Nouman Ali Khan.
Kalau lah, bila ditegur, masih ada lagi prasangka-prasangka tu, cuba kita fikir tentang orang yang tegur kita. Berapa banyak tohmahan yang dia kena hadapi bila dia cuba untuk beri nasihat kalau semua orang bersikap dan berfikiran macam kita. Berapa banyak kesabaran yang dia perlukan untuk bagi peringatan yang bukan untuk kebaikan diri dia sahaja. Berapa banyak kekuatan yang dia perlukan untuk menyampaikan sepotong ayat. InsyaAllah, untuk benar-benar redha menerima setiap teguran pada kita, bukalah pintu hati. Bersangka baiklah dengan orang yang menegur.

Golongan kedua, adalah golongan yang menegur. Selalunya, ini lah part paling susah nak buat.
“Kalau aku tegur dia, nanti dia salah faham.”
“Aku bukan baik sangat, dia boleh terima ke kalau aku tegur.”
“Takutnya nak tegur, nanti salah cakap.”
“Dia mesti ingat aku nak malukan dia.”
"Dia ni degil, buat apa tegur dia."
Dan macam-macam lagi la. Kalau lah semua orang berfikiran macam ni, sampai bila-bila orang yang buat salah, tetap buat salah. Orang yang tak tahu dia buat salah, terus tak tahu. Kalau nak tunggu diri betul-betul sempurna untuk tegur orang, memang sampai bila-bila kita tak kan tegur orang. Sebab kita manusia, tak akan sempurna. Kalau takut cara yang kita guna salah, Tanya pendapat orang lain. Jangan tegur dengan cara yag kasar. Lagi susah dia nak terima. Jangan pandang rendah pada orang yang buat salah. Mungkin dia betul-betul tak tahu. Yang penting utuk tegur orang, doa pada Allah, beri ilham dan petunjuk supaya orang yang ditegur boleh terima nasihat kita. Nak tegur orang, kena banyak-banyak minta tolong Dia, tawakal pada Dia. Sebab bukan kita yang pegang hati kawan-kawan kita tu. Kalau dia terkesan dengan nasihat kita pun, tu BUKAN sebab kita yang tegur. Tapi, Allah yang lembutkan hati dia. InsyaAllah, bila kita nak tegur orang secara automatic kita akan tegur diri sendiri jugak. So, boleh perbaiki diri jugak. Jangan tahu nak tegur orang je. :) 

Jom, laksanakan amar makruf nahi mungkar.


*tangan yang menulis, lagi dekat dengan mata yang melihat. Aseef,kalau ada yang tersalah.*

1 comment: